Goede voornemens, heb jij ze gemaakt?

Goede voornemens

Nieuw in 2013: De administratie

Het Parool kopte dat het organiseren van de (financiële) administratie de serieuze nieuwkomer is onder de voornemens. Niet vreemd in tijden van aanhoudende crisis. Je bespaart al snel op onnodige uitgaven als je jouw inkomsten en uitgaven inzichtelijk en overzichtelijk hebt. Zelfs de kosten voor het inhuren van een Professional Organizer heb je al snel terugverdiend. :-)

De meeste goede voornemens zijn moeilijk haalbaar. 

Het hele huis opruimen, punt. Meer gaan sporten, punt. Minderen met drinken, punt. Het zijn vage plannen die niet nader worden gespecificeerd. Je vergroot aanzienlijk je slagingskans als je per doel omschrijft wat je precies wil bereiken, per wanneer en hoe je dat gaat aanpakken. Als jij je daarnaast je omgeving op de hoogte brengt van je plannen zul je bewezen minder snel afhaken. (Robert Cialdini – Invloed, 2001)

Is afhaken falen? 

Maar wat als je eerder of later toch opgeeft? Je, hoe menselijk, terugvalt in je oude gedrag? Voelt dat als falen?

Bij de meeste mensen wel. We overschreeuwen dat onbehagelijke gevoel met wat stelligheden. Zie je wel, ik kan het niet, ben een loser, ben hier niet voor in de wieg gelegd etc.

Onzin!

Stel (eventueel) dat wat je wil bereiken bij en begin gewoon weer opnieuw.

Beschouw elke dag als 1 januari. 

Elke dag weer kun jij aan je doelen werken. Schiet het er door wat voor reden bij in? Nou èn? Morgen weer een dag. Hou op met jezelf neer te halen. Word je eigen beste vriend. Heb oog voor alles wat je wel bereikt. Al lijkt het nog zo onbeduidend. 3 jaar achterstand met het ordenen van je papieren? Die vandaag betaalde rekening is het waard om trots op te zijn.

Heb jij voornemens gemaakt of heel bewust niet? Welke zijn dat dan en lukt het?

Je reactie is van harte welkom op mijn blog.

Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on Twitter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *