SPOT ON Organizing

Hulp bij Opruimen en Organiseren

  • Home
  • Gratis
  • SPOT ON Diensten
  • Over Leonie
  • Klantreacties
  • In de Media
  • Blog
  • Contact
You are here: Home / Ik heb zo wa-wa-wa-waanzinnig veel op mijn To Do lijst. Waar begin ik mee???

Ik heb zo wa-wa-wa-waanzinnig veel op mijn To Do lijst. Waar begin ik mee???

Prioriteiten blog

Waar je in huis ook kijkt: overal zie je actiepunten. Je voorraadkast moet uitgemest; driekwart van je spullen is over de datum, de administratie is een puinhoop en je krijgt de ene aanmaning na de andere, muren moet je nog  verven want beloofd aan je puberdochter, de tuin moet winterklaar gemaakt……… Aaaaaaargh.

Herkenbaar?

Welke klus heeft nou prioriteit? Dat is niet altijd makkelijk te bepalen. Alles lijkt even belangerijk. Veel dingen hadden allang gedaan moeten zijn. Prioriteiten stellen is lastig, maarrrrrrr een must!

Neem als vuistregel:

Alles wat je geluk, energie of geld oplevert verdient prioriteit.

Of keer het om: alles wat je verdriet, energie of geld bespaart gaat vóór.

In bovenstaand voorbeeld adviseer ik dus:

1. De administratie grondig aanpakken want aanmaningen kosten je bakken met extra geld.
2. Rigoureus door je voorraadkast heen en opmaken wat nog goed is.
3. De muren van je dochter verven. Zij blij,  jij blij.
4. Je tuin onderhanden nemen.

3 en 4 zijn geen noodzaak en des persoons. Als jij gigantisch opknapt van stoeien met struiken zou ik dat lekker eerst doen. Als je die verwijtende rollende ogen van je puberdochter niet meer trekt, kwast dan als eerste haar muren in een kleur.

Tenzij er intussens al weer dringendere zaken zijn af te handelen.

Prioriteiten stellen doe je eigenlijk iedere dag opnieuw.

Je hebt taken ingepland, maar er kan altijd van alles en nog wat tussen komen. Zo kan iets wat heel belangrijk en urgent leek minder dringend worden of zelfs gewoon vervallen.

Prioriteiten stellen is één ding, het plannen van die taken een tweede. Schat bij iedere taak hoeveel tijd het je gaat kosten. Neem het ruim.  Plan niet meer dan past in de tijd die je vrij kunt maken. Of dat nou een kwartier, uur of dag is.

Gebruik terugkerende momenten voor een logische planning.

Gisteren is de wintertijd ingegaan. Een mooi moment voor halfjaarlijks taken.

  • Kwetsbaar tuinmeubilair in de schuur.
  • Je zomerkleding uitzoeken, opbergen of wegdoen.
  • De matrassen keren.
  • Dekbedden, kussens, moltons en dekmatrassen wassen of stomen.
  • Je elektrische dekentje weer aansluiten.
  • Ontluchten van je radiatoren.

Kun jij straks weer wa-wa-wa-waanzinnig dromen in je bedje.

Succes!

 

Leonie is oprichter van SPOT ON | Professional Organizing en ONDERNEMER.support, Ondernemer, Personal Organizer, Opruimcoach, Virtual Manager, Regeltante, Duizendpoot en Moeder van 2. Is oplossingsgericht, komt snel tot de kern. Zet kennis, ervaring en persoonlijkheid in voor een georganiseerd en opgeruimd leven of bedrijf. Lees verder…

View My Blog Posts

Zoek je hulp bij Ondernemen en Organiseren? Kijk dan wat ONDERNEMER.support voor je kan beteken

ZO maakt alles schoon | stuur mij een bericht voor een korting van € 7,50

Opruimen als een PRO?

Onderwerpen

  • Administratie organiseren (4)
  • Huis organiseren (21)
    • Opbergen (6)
    • Opruimen (12)
    • Schoonmaken (5)
  • Je tijd organiseren (12)
    • Goede gewoontes (3)
    • Plannen (6)
    • Prioriteiten (5)
    • To Do (4)
    • Uitstelgedrag (1)
  • Jezelf organiseren (10)
    • Cadeau tips (1)
    • Feestdagen (3)
    • Goede voornemens (3)
  • Tips (7)

SPOT ON Organizing © 2025 | Privacy- en cookiestatement

Deze website gebruikt cookies om te zorgen dat de website zo soepel mogelijk draait, om jouw surfgedrag over verschillende websites te volgen, om een koppeling te kunnen maken met social media, en om het verkeer op de website te analyseren. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in de Privacy en Cookie Statement.