Achter veel voordeuren is sprake van huishoudelijk geweld.
Stevige ruzies over de taakverdeling in huis. Scheldpartijen door niet nagekomen afspraken. Oplopende irritaties door uiteenlopende opvattingen: Alles op z’n plek versus chaos. Rondslingerende papieren of netjes in mappen. Big Spender of Miep Kniep. Het lijken prozaïsche zaken, maar de vormgeving van je huishouden is de basis van je bestaan. Meningsverschillen over de uitvoering en planning van huishoudelijke taken ontaarden daarom niet zelden in een enorme machtsstrijd.
Je referentiekader bepaalt grotendeels hoe jij je huishouden het liefst organiseert.
Wat ben je van huis uit gewend, hoe ging het er daar aan toe. Je regelt je zaken onbewust graag net zo. Of je zet je alsnog af tegen ‘vroeger’ en doet het helemaal anders. Er is geen goed of fout. Onderhandelen is hier het toverwoord. Je huis wordt pas een thuis als het niet voelt als de frontlinie maar als een veilige haven waar iedereen zich kan ontspannen.
Beter voorkomen dan het laten escaleren.
Een waargebeurd voorbeeld uit mijn praktijk.
Klant (man): “Mijn vrouw heeft een opruimsessie van jou aan mij cadeau gedaan met de volgende toevoeging: ‘Leer jij nou maar eens opruimen van een Professionele Organizer. Misschien dat je het dan wel gaat begrijpen.’ Ze wordt gek van mijn rotzooi en onze echtelijke ruzies. Er dreigt een scheiding. Jou inhuren voorkomt hopelijk pijnlijke maatregelen en is een goedkopere en constructieve oplossing.”
Hoe moedig, en hoe knap. De schaamte voorbij en de problemen aanpakken.
Kom je er niet uit? Vraag hulp!
Hulp inroepen is geen zwakte maar juist sterk. Een Professional Organizer kan naast praktisch Orde op Zaken stellen ook een rol vervullen als mediator. Inventariseren wat de wensen zijn van alle huisgenoten binnen de BV Thuis en vervolgens uitwerken tot een taakverdeling waar iedereen achterstaat. Met een afgestemd Huishouden Anno Nu keert de rust en vrede in huis terug.
En…..wie wil dat nou niet?
Geef een reactie