SPOT ON Organizing

Hulp bij Opruimen en Organiseren

  • Home
  • Gratis
  • SPOT ON Diensten
  • Over Leonie
  • Klantreacties
  • In de Media
  • Blog
  • Contact
You are here: Home / Timemanagement / Plannen / Een goed plan: Maak een planning!

Een goed plan: Maak een planning!

Door Leonie Langius 1 Comment

Heb jij thuis de boel een beetje laten versloffen?

En ben je er klaar mee? Mensen zijn meetbaar gelukkiger in een opgeruimde en schone omgeving. Dus dat wil jij ook. Maar voordat je als een ongeleid projectiel gaat beginnen, lees dan nog even verder. Kost je hooguit 5 minuten, maar levert je bergen aan tijdwinst op.

Ik ga NU aan de gang

Eindelijk ben je zover. Je gaat aan de bak. Puinruimen, soppen, administratie doen, wieden. Die oneindige lijst met dingen die je allang had moeten doen en onderhand een berg schuldgevoel zijn geworden. Je nachtrust en humeur lijden er onder, om maar niet te spreken van de mensen om je heen.

De vibes gieren door je lijf, en je gaat bergen verzetten. En wel NU. Dus als je eerst moet gaan zitten om een planning te maken, raak je die shot opruimadrenaline weer kwijt en heb je alle excuses daar om weer iets anders te gaan doen. Beheers je! Maak een plan!

Ga uit van het minimum

Hoezo? Jij als geboren perfectionista wil toch alles 200% doen, of anders maar helemaal niet? Dat is precies je valkuil. Want voor die 200% heb je gewoon geen tijd. Je hebt gelukkig een gevuld leven, met werk, kids, friends en leuke bezigheden. Dus die takketaken van het huishouden schieten er bij in. Maar je leeft wel graag in een fris en vrolijke makende omgeving.

Dus doe jezelf een lol. Denk voordat je een plan trekt eerst eens na wat je minimaal noodzakelijk vindt. Ja, elke dag een gesopte badkamer is zalig, maar halloooooo….wie gaat dat doen? Geniet dus maar dubbel als je weer eens in een hotel bivakkeert. Daar wordt het allemaal voor je gedaan. Dus een keer per week je badkamer poetsen is al heel wat.

Maar wat is dan een goede planning? Dat bepaal jij helemaal zelf. Jij bent de enige (neuroot) die kan verdedigen dat je toilet elke dag van onder tot boven gedesinfecteerd moet worden. Elke dag de pot even kuisen en wekelijks een grondige beurt kaan ook volstaan, toch?

Hoe maak je dan een planning?

    • Ga zitten op een rustig moment.
    • Maak voor jezelf een lijst met taken die (helaas) regelmatig terugkeren.
    • Bedenk dan wat je echt, echt, echt een minimale must vindt.
    • Omschrijf wat, hoe, en hoe vaak er iets moet gebeuren.
    • Betrek je huisgenoten hier ook in. Zij mogen ook aangeven wat zij wel of niet acceptabel vinden.
    • Maak dan lijsten met taken die elke dag, week, maand of (half)jaar moeten gebeuren.
    • Daarna bepaal je: Wie doet wat? En wanneer? Dat kan flexibel zijn, maar om het voor je makkelijk te maken verklap ik je een aantal praktische regels.

Tip: Gebruik terugkerende data voor een logische planning

Plan maandelijkse taken in op de eerste van de maand.

Bijvoorbeeld:

  • Declaraties voor de ziektekostenverzekering
  • Overzicht maken financiën
  • Nieuwe lenzen

Mooi. Hoef je er ook nooit meer over na te denken hoe lang je die maandlenzen nou op je netvlies hebt.

Hang bepaalde klussen op aan de zomer- en wintertijd.

Denk aan:

  • Alle matrassen keren.
  • Kussens en dekbedden wassen.
  • De kledingkasten uitmesten.

Dit zijn allemaal taken die prima passen in dit ritme. Easy does it.

De ingang van de zomer- of wintertijd is moeilijk te missen, dus dat bespaart  het noteren van deze to do’s.

Kortom: Besteed tijd aan het maken van een planning. Het levert je veel op.

Filed Under: Plannen, Timemanagement Tagged With: plannen, planning, planning maken, timemanagement, wintertijd, zomertijd

Trackbacks

  1. Win tijd door Wintertijd - SPOT ON Organizing schreef:
    26 oktober 2014 om 13:54

    […] voor je halfjaarlijkse planning. Ik schreef al eens over het nut van prioriteiten stellen en plannen en hoe je dat het beste aanpakt. Vandaag (of morgen) kun je met het Actieplan in ieder geval al […]

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Leonie is oprichter van SPOT ON | Professional Organizing en ONDERNEMER.support, Ondernemer, Personal Organizer, Opruimcoach, Virtual Manager, Regeltante, Duizendpoot en Moeder van 2. Is oplossingsgericht, komt snel tot de kern. Zet kennis, ervaring en persoonlijkheid in voor een georganiseerd en opgeruimd leven of bedrijf. Lees verder…

View My Blog Posts

Volg SPOT ON

  • Facebook
  • Google+
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Twitter

SPOT ON Boek

Onderwerpen

  • Administratie (4)
  • Cadeau tips (1)
  • Feestdagen (3)
  • Goede gewoontes (3)
  • Goede voornemens (3)
  • Huishouden Anno Nu (13)
  • Loslaten (1)
  • Opbergen (5)
  • Opruimen (11)
  • Organiseer jezelf (4)
  • Plannen (6)
  • Prioriteiten (5)
  • Schoonmaken (5)
  • Timemanagement (7)
  • Tips (8)
  • To Do (4)
  • Uitstelgedrag (1)

SPOT ON Organizing © 2023 | Privacy- en cookiestatement