SPOT ON Organizing

Hulp bij Opruimen en Organiseren

  • Home
  • Gratis
  • SPOT ON Diensten
  • Over Leonie
  • Klantreacties
  • In de Media
  • Blog
  • Contact
You are here: Home / Timemanagement / Plannen / Ik heb zo wa-wa-wa-waanzinnig veel op mijn To Do lijst!

Ik heb zo wa-wa-wa-waanzinnig veel op mijn To Do lijst!

Door Leonie Langius 1 Comment

to do lijst

“Waar begin ik mee?”

Waar je in huis ook kijkt: overal zie je actiepunten. Je To Do lijst wordt alsmaar langer. Je voorraadkast moet uitgemest; driekwart van je spullen is over de datum, de administratie is een puinhoop en je krijgt de ene betalingsherinnering na de andere, muren moet je nog verven want beloofd aan je puberdochter, de tuin moet worden gedaan……… Aaaaaaargh.

Herkenbaar?

Welke klus heeft nou prioriteit? Dat is niet altijd makkelijk te bepalen. Alles lijkt even noodzakelijk. Veel dingen hadden allang gedaan moeten zijn. Prioriteiten stellen is lastig, maar wel een must!

Neem als vuistregel:

Alles wat je geluk, energie of geld oplevert verdient prioriteit.

Of keer het om: alles wat je verdriet, energie of geld bespaart gaat vóór.

In bovenstaand voorbeeld adviseer ik dus:

1. De administratie grondig aanpakken want aanmaningen kosten je extra geld en veroorzaken stress.
2. Rigoureus door je voorraadkast heen en opmaken wat nog goed is.
3. De muren van je dochter verven. Zij blij,  jij blij.
4. Je tuin onderhanden nemen.

3 en 4 zijn geen noodzaak en des persoons. Als jij gigantisch opknapt van stoeien met struiken zou ik dat lekker eerst doen. Als je die verwijtende rollende ogen van je puberdochter niet meer trekt, kwast dan als eerste haar muren in een kleur.

Tenzij er intussens al weer dringendere zaken zijn af te handelen.

Prioriteiten stellen doe je eigenlijk iedere dag opnieuw.

Je hebt taken ingepland, maar er kan altijd van alles en nog wat tussen komen. En dan kan iets wat heeeel belangrijk en urgent leek hup naar onder aan je lijst of zelfs helemaal vervallen.

Prioriteiten stellen is één ding, het plannen van die taken een tweede. Schat bij iedere taak in hoeveel tijd het je gaat kosten. Neem het ruim.  Plan niet meer dan past in de tijd die je vrij kunt maken. Of dat nou een kwartier, uur of dag is.

Gebruik terugkerende momenten voor een logische planning.

Denk aan wintertijd en zomertijd. Een mooi moment voor halfjaarlijks taken.

  • Tuinmeubilair in of uit de schuur.
  • Je zomerkleding uitzoeken, opbergen/wegdoen of weer tevoorschijn halen.
  • De matrassen keren.
  • Dekbedden, kussens, moltons en dekmatrassen wassen of stomen.
  • Je elektrische dekentje weer aansluiten of weghalen.
  • Ontluchten van je radiatoren.

Kun jij straks weer wa-wa-wa-waanzinnig dromen in je bedje in plaats van woelen met eindeloze lijstjes in je gedachten.

Succes!

Filed Under: Plannen, Prioriteiten, Timemanagement, To Do Tagged With: planning, prioriteiten stellen

Trackbacks

  1. Win tijd door Wintertijd - SPOT ON Organizing schreef:
    26 oktober 2014 om 13:51

    […] en lenen zich uitstekend voor je halfjaarlijkse planning. Ik schreef al eens over het nut van prioriteiten stellen en plannen en hoe je dat het beste aanpakt. Vandaag (of morgen) kun je met het Actieplan in ieder […]

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Leonie is oprichter van SPOT ON | Professional Organizing en ONDERNEMER.support, Ondernemer, Personal Organizer, Opruimcoach, Virtual Manager, Regeltante, Duizendpoot en Moeder van 2. Is oplossingsgericht, komt snel tot de kern. Zet kennis, ervaring en persoonlijkheid in voor een georganiseerd en opgeruimd leven of bedrijf. Lees verder…

View My Blog Posts

Volg SPOT ON

  • Facebook
  • Google+
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Twitter

SPOT ON Boek

Onderwerpen

  • Administratie (4)
  • Cadeau tips (1)
  • Feestdagen (3)
  • Goede gewoontes (3)
  • Goede voornemens (3)
  • Huishouden Anno Nu (13)
  • Loslaten (1)
  • Opbergen (5)
  • Opruimen (11)
  • Organiseer jezelf (4)
  • Plannen (6)
  • Prioriteiten (5)
  • Schoonmaken (5)
  • Timemanagement (7)
  • Tips (8)
  • To Do (4)
  • Uitstelgedrag (1)

SPOT ON Organizing © 2023 | Privacy- en cookiestatement